PGA of Sweden National (Foto: Michael Denker)

onsdag 1 september 2010

Varumärkesundersökning Skåne 2010

Denna gjordes under våren 2010 och presenterades i mitten av juni 2010. Här kommer en brief sammanfattning:

Skåne är det mest populära resmålet i Sverige

Skåne tillsammans med Gotland är de populäraste regionerna i Sverige. Det visar resultaten från en varumärkesundersökning där 1000 svenskar och 500 danskar bedömt 13 svenska regioners attraktionskraft. Enligt undersökningen är Skåne och Gotland de mest omtyckta regionerna följt av Bohuslän och Stockholm. Minst attraktiva av regionerna är Småland, Blekinge och Västergötland. Medan Gotland har förbättrat sin position sedan förra undersökningen har Göteborg däremot tappat i attraktion.

Undersökningsföretaget Brand Clinic har ställt frågor om vilka landskap och regioner som är de mest intressanta att besöka och om vilka kriterier som är viktiga när man väljer resmål i Sverige. Deltagarna har även svarat på hur de anser att de olika regionerna lever upp till dessa kriterier.

Vacker natur, nära till hav och vatten, trevlig, gemytlig atmosfär, bra övernattningsmöjligheter, region som ger nya, spännande intryck, gott om sevärdheter samt ett öppet och tolerant klimat är de av totalt 25 faktorer som svarspersonerna anger som viktigast när de väljer resmål. Jämfört med övriga regioner får här Skåne högst betyg i nästan alla kategorier.

Av de 32 skånska orter och platser som ingår i rapporten är Malmö, Helsingborg och Lund de mest omtyckta. På fjärde och femte plats hamnar Ystad och Kivik.

Även ett stort antal evenemang och fasta attraktioner i Skåne har bedömts och de mest kända skånska evenemangen är Swedish Open i Båstad, Kiviks marknad, Malmöfestivalen och Äpplemarknaden i Kivik. De fasta attraktioner i Skåne som flest känner till är Västra hamnen i Malmö, Domkyrkan i Lund och Sofiero Slott och Trädgårdar i Helsingborg.

2010 års undersökning är den femte i rad

Tourism in Skåne har genomfört varumärkesundersökningar av det här slaget fyra gånger tidigare och jämfört med senaste mätningen 2007 behåller Skåne sin tätposition.

 - Skåne är enastående i sin mångfald. Ingen annan av de jämförda regionerna har så många positiva egenskaper i sin varumärkesprofil som just Skåne, säger Ulrik Szokolay och Bengt Håkansson på BrandClinic som ansvarat för undersökningen.

 Och Pia Jönsson-Rajgård, VD på Tourism in Skåne glädjer sig över resultaten:

- Skånes tätposition med en stark kännedom och ett varumärke laddat med spännande upplevelse bevisas än en gång. Vi har en attraktiv region med en fantastisk natur, vackra trädgårdar, spännande restaurang- och matutbud, evenemang i världsklass och oändligt många sevärdheter och möjligheter till aktiviteter. Allt detta bidrar till Skånes höga attraktionskraft.

Tourism in Skånes långsiktiga och konsekventa arbeta med att marknadsföra och profilera varumärket Skåne har nått fram till våra målgrupper. Nu gäller det att fortsätta det långsiktiga arbetet så att vi kan flytta fram positionerna ytterligare som en av landets mest attraktiva och mångsidiga regioner, säger Pia Jönsson-Rajgård.

För mer info kontakta: per.persson@skane.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar