torsdag 3 december 2009
Golfturism
Var på IGTM (International Golf Travel Market) i Marbella för 2 veckor sedan. Det är 6:e gången Skåne ställer ut som golfdestination. IGTM är den årligt största och viktigaste workshopen där köpare av golfdestinationer träffar utställare. Skåne/Sverige är relativt okänt som destination men vårt arbete börjar ge resultat i och med att fler och fler utländska golfturoperatörer börjar plocka in våra paket i sina program.
Från och med 2010 kommer vi också att ha lite mer uppbackning från Svenska Golfförbundet och förhoppningsvis också från fler svenska medutställare.
Kopplingen till marknadsanalys/marknadskunskap är att jag tillsammans med Svenska Golfförbundet vill genomföra en 2 dagars kompetenshöjande utbildningsdagar för klubbchefer i hela Sverige. Detta ska genomföras 30/3-1/4 2010 på PGA of Sweden National i Bara/Skåne. Min tanke är att detta ska bli ett årligt återkommande evenemang som på sikt även ska kunna locka internationell publik.
Idag finns inga golfrelaterade utbildningstikllfällen som tar upp frågor som paketering, prissättning, internetkunskap (sociala medier mm), mottagningsapparat, kunskap om golfturism, exportmognad, produktutveckling etc. Däremot finns en hel del utbildningar/kurser om hur man ska klippa gräs, slå ett bra golfslag etc. Syftet är att bygga upp ett kunskaps/kompetenscentra i Skåne runt dessa mer marknadsinriktade kunskapsområden nischade mot golfens värld. Viktigt att fylla dessa dagar med föreläsare och innehåll som håller hög kvalitet. Återkommer längre fram med programinnehåll.
Pelle
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar