PGA of Sweden National (Foto: Michael Denker)

fredag 11 februari 2011

Skåne i vinnarhålet?


Bakgrund
Skånes strategiska mål för besöksnäringen till och med år 2014 är satta till att öka antalet gästnätter med 1,5 miljoner. Detta innebär att turismomsättningen (inkl. regional shopping) kommer att stiga från 17,4 miljarder till 24 miljarder år 2014. Förutom detta så kommer det att innebära 2000 nya arbetstillfällen inom besöksnäringen innan 2014 års utgång. Besöksnäringen ska bli en av Skånes viktigaste basnäringar.

Högt satta mål som ska leda till att Skåne efter Stockholm år 2014 kommer att vara den region i Sverige som omsätter mest pengar från besöksnäringen. Detta innebär att Skåne kommer att växa sig större än Göteborg och Västra Götalands besöksnäring.

Under 2009 så var tillväxten i Skåne fantastisk. Trots brinnande finanskris hade som ett exempel Malmöhotellen tillväxt varje månad på sina hotellsängar. Danskar vällde in till Skåne för framförallt de goda shoppingmöjligheter som yppade sig tack vare den svaga svenska kronan vilket innebar att danskarna många gånger hade 40-50% rabatt på allt från mat, vitvaror, kläder etc.

Under 2010 så har denna tillväxt bromsats upp en hel del för Skånes del. Fortsatt tillväxt i besöksnäringen men inte alls i samma omfattning som rikssnittet för Sverige och de regioner (Stockholm och Göteborg) från vilka vi ska ta en del av våra kommande ökningar om vi ska nå uppsatta mål till och med år 2014.

Varför hackar då Skåne jämfört med tillväxten i besöksnäringen i övriga Sverige?
Hackar Skåne inom flera branscher?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar